13. Január 2016 o 22:03 Nahodil: SidSid

Ilustrátori a concept artisti majú veľkú zásluhu na tom, ako vyzerajú naši obľúbení herní hrdinovia a svety, ktoré s nimi objavujeme. Náš prvý hosť je Sabbas Apterus, skvelý slovenský ilustrátor, ktorému veľmi ďakujem za to, že si našiel čas a odpovedal mi na pár otázok :)


Madhouse: Povedz nám niečo o sebe.

Apterus: Mám 28 rokov a žijem sen 10 ročného dieťaťa - celý deň si kreslím, alebo sa hrám.


Madhouse: Koľko rokov a akým štýlom sa venuješ umeniu? Si samouk alebo máš odborné vzdelanie?

Apterus: Ako infant som samozrejme chodil do ZUŠky, na strednej som to postupne začal brať vážnejšie, až som pokračoval na Akadémii umení v Banskej Bystrici, ktorú som skončil v roku 2013. Počas štúdia som sa síce naučil veľa, no vačsinu informácii a zručností z oblasti digitálnej maľby som získal ako samouk, nakoľko daná oblasť nemá na Slovensku tradíciu a výučba digitálnej grafiky sa sústredí predovšetkým na dizajn. Teda takto sa veci mali. Ako sa majú teraz, neviem, možno lepšie, skôr nie.



Madhouse: Na akých projektoch si už pracoval a ktorý z nich bol tvoj obľúbený? Považuješ sa už za profesionála?

Apterus: O projektoch, na ktorých pracujem, zatiaľ nemôžem verejne hovoriť. Dlhodobo pracujem na video a trading card hrách, občas sa vyskytne nejaký cover a podobne. Nemám favorita. Je to oficiálne moja profesia, takže si nemôžem vyberať, či som profesionál, alebo nie :) Či sa ešte mám čo učiť? Áno, väčšinu vecí.


Madhouse: Aký software je súčasťou tvojho pracovného procesu? Používaš nejaké špeciálne pomôcky, ktoré ti pomáhajú pri práci?

Apterus: Photoshop a tablet, nič špeciálne, alebo iné ako ostatní. Ak sú káva a cukríky špeciálne pomôcky, tak káva a cukríky sú moja odpoveď.


Madhouse: Tvoj umelecký štýl, na základe ktorého sa stávaš čoraz známejším, je veľmi špecifický a často hororový. Odkiaľ čerpáš inšpiráciu a ako ťa napadlo prísť s niečím takým?

Apterus: Odkedy sa pamätám, kreslím obludy, škaredé veci sú pre mňa oveľa zaujímavejšie a téma smrti je mi blízka. Tieto majú spravidla silnejšiu emocionálnu odozvu u publika, pre ktoré sú tabu. Čo ma k tomu vedie, neviem, ešte som to nekonzultoval s psychológom.

Madhouse: Aké filmy alebo hry máš najradšej? Považuješ ich za jednu z tvojich inšpirácií?

Apterus: Nemám žiadne nároky ani očakávania od filmov, takže môžem pozerať hocičo :). Filmy za milióny dolárov, akokoľvek zlé a hlúpe, sú po technickej stránke často veľmi dobré a je sa z nich čo učiť o kompozícii, či farbách, môžu slúžiť ako referenčný a študijný materiál. Hry sú jedna z vecí, ktoré mám najradšej. Podobne ako pri filmoch, aj z nich sa dá veľa naučiť. Najradšej mám single player open world RPG hry (Elder Scrolls, Fallout, Gothic, X3, Minecraft), žánrovo fantasy aj sci-fi, viac ako príbeh ma zaujíma interakcia s virtuálnym svetom. PC platforma poskytuje možnosti vytvárania vlastného obsahu pre hry tohoto typu aj ľuďom, ktorí nevedia programovať. Môj prvý kontakt s niečím takým bol Elder Scrolls 3 Morrowind, ktorého súčasťou bol aj jednoduchý editor a stovky modov dostupných zdarma na internete, ale to je svet sám o sebe a je to na dlho.


Madhouse: Čo je tvoj cieľ, akým spôsobom by si chcel preraziť vo svete?

Apterus: Neprestať sa zlepšovať a dostať nejaké peniaze za to, čo ma baví, aby som mohol ďalej robiť to, čo ma baví. Vidieť svoje práce, alebo nápady použité v praxi, buď v počítačovej hre, alebo ako ilustráciu, nie je zlé. Možno by som chcel jedného dňa posunúť svoje skúsenosti ďalej novým začínajúcim grafikom, ak vo mne náhodou raz v budúcnosti dozrie pedagóg. Začal som nahrávať svoj proces a zverejňovať videá na youtube, jedného dňa sa snáď odhodlám aj na hovorený komentár.

Madhouse: Mávaš niekedy pochybnosti o svojich schopnostiach a dielach (umelecký blok)? Ako sa s nimi vyrovnávaš?

Apterus: Často. Obvykle pomôže keď spravím niečo čím som si istý len tak rekreačne, alebo si pozriem nejaký tutoriál, ktorý hovorí o tom o čom práve pochybujem. Zistím čo a ako a čo nevidieť začnem pochybovať o niečom inom.


Madhouse: Ktorý umelci najviac ovplyvnili tvoju tvorbu? Ktorý je tvoj obľúbený?

Apterus: Je veľa takých, ktorých obdivujem pre to čo robia a ako to robia, či už pre ich originalitu alebo technickú brilantnosť. Nemám nijakého obľúbecna / obľúbenkyňu. Dalo by sa povedať, že “uznávam” každého, kto je naozaj dobrý v tom, čo robí. Každý týždeň objavím nejakého nového človeka, od ktorého sa môžem veľa naučiť, alebo len tak civieť na jeho / jej veci.

Madhouse: Čo by si chcel odkázať ľuďom, ktorý by sa chceli živiť ilustráciou alebo concept artom a majú pochybnosti?

Apterus: Niekedy sú pochybnosti na mieste. Povedzme, že sa bavíme o niekom kto vie ako tak kresliť a má základné vedomosti a pozitívny feedback od niekoho iného ako rodina a kamaráti. V takom prípade sa treba začať silno prezentovať na internete, nehanbiť sa ukázať aj nie najlepšie veci, prípadne žiadať na ne feedback (ľudia sa radi cítia dôležito keď môžu radiť). Dobré je spraviť si portfólio všade kde sa dá. V tomto štádiu je mať vlastnú stránku aj zbytočné. Nikto vás teraz nepozná, treba sa motať tam, kde o vás možno náhodou zakopnúť. Treba byť aktívny, ale nepreháňať to. Hlavne sa neustále vzdelávať vo svojom odbore a porovnávať sa s najlepšími a nebyť nikdy spokojný so sebou. Hej, a vedieť po anglicky je nevyhnutné.


Sledujte Apterusa na týchto stránkach:

Facebook

DeviantArt

Artstation

CGSociety

Drawcrowd

YouTube

Zdroj: http://apterus.deviantart.com/

 

 

Zdieľať článok
3 Komentáre
James111 James111 14. Január 2016 o 18:25
+1 -0

Super interview, ale nechapem ako moze takyto umelec pochybovat o svojich dielach :). Jasne ze vzdy sa mozes zlepsovat ale toto je proste trieda (aspon z mojho lajckeho pohladu).

Reagovať
Sid Sid 15. Január 2016 o 13:46
+1 -0

Umelci sú strašne sebakritický, hlavne čo sa týka svojich prác. :)

Reagovať
ArtDeepMind ArtDeepMind 1. Február 2016 o 19:49
+1 -0

Jeho prace ma fascinuju uz dlho, dufam ze raz budu mat taky appeal aj moje veci.

Je to blazon! :D

Reagovať
Ak chcete pridať komentár, musíte sa prihlásiť.
Odporúčané články